vrijdag 27 juni 2008

My Discoveries en WorldCat

Voor deze opdracht ben ik eens goed gaan zitten. Ik was vooral benieuwd naar het verschil tussen My Discoveries en WorldCat.
Dus de bijbehorende accountjes aangemaakt en de mogelijkheden eens bekeken.
Ik ben me ervan bewust dat ik niet "gehinderd" word door al te veel bibliotheektechnische kennis, maar ik ben misschien wel een goed "model" dat de gemiddelde gebruiker vertegenwoordigt.
My Discoveries vind ik op zich handig om lijstjes te maken, en is heel toegankelijk. Al zoekend kun je hier ook op ideeën komen, door de tags eens te volgen. Toch heeft WorldCat in mijn ogen toch net wat meer te bieden. Het vraagt wat meer zoekwerk, maar er zijn ook meeer mogelijkheden. Je kunt een oordeel geven, maar ook de openbare mening bewerken, wat ik erg leuk vind. Ook de exportmogelijkheid naar Google, Facebook e.d. spreekt me aan. Dat je meteen door kunt naar Amazon.com en Bol.com geeft er ook net iets extra's aan.
Hoewel ik My Discoveries beslist een aanwinst zou vinden, als die in onze catalogus zou zitten, vind ik in WorldCat toch net wat meer de sociale "2.0" gedachte terug.

Geen opmerkingen: